Kinderen in het voortgezet onderwijs
Er blijken best veel kinderen vast te lopen in de eerste 2 jaren van het voortgezet onderwijs. Ze moeten dan in korte tijd leren om grote hoeveelheden tekst te verwerken. De teksten worden langer en ingewikkelder en datzelfde geldt ook voor berekeningen.
Vaak bedenken kinderen met leerproblemen zelf manieren om iets op te lossen. Dit gaat vaak met een omweg en daar redden velen zich in het basisonderwijs nog prima mee. Echter op het voortgezet onderwijs kan het zijn dat ze uiteindelijk toch problemen krijgen omdat de sommen te groot worden. Dan pas blijkt dat ze de tafels niet goed genoeg geautomatiseerd hebben. Het zou namelijk zo moeten zijn dat je voor iedere som hieruit even snel het antwoord weet.
Ook voor hen kan deze methode uitkomst bieden om het automatiseren alsnog op orde te krijgen. De methode biedt ook hulp bij het leren van woordjes in andere talen en het maken van mindmaps.
Voorbeeld rekenen
Het berekenen van een som als: 2178 x 657 = .......
In één zo'n som zitten eigenlijk 12 tafelsommen en 6 optelsommen. Als je dan de tafels niet goed beheerst, dan kom je snel in tijdnood en/of maak je fouten.